Τροφές που είναι επικίνδυνες για την υγεία, σύμφωνα με την επιστήμη

τροφές επικίνδυνες για την υγεία
© Unsplash/Nik MacMillan

Η υγιεινή διατροφή δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση κι αυτό το ξέρουμε καλά. Μπορεί επίσης να γίνει κι αρκετά περίπλοκη υπόθεση, όταν για παράδειγμα σε ένα άρθρο διαβάζουμε ότι θα πρέπει να αποφεύγουμε τους υδατάνθρακες και σε ένα άλλο ότι θα πρέπει να τους εντάξουμε στη διατροφή μας. Κι επειδή και οι ειδικοί το γνωρίζουν αυτό, έχουν αρχίσει να εκφράζουν την άποψη ότι δεν υπάρχει ένα διατροφικό πλάνο που να είναι κατάλληλο για όλους.

Παρόλα αυτά, υπάρχουν ορισμένα τρόφιμα που οι επιστήμονες έχουν διαπιστώσει μετά από χρόνια μελέτης, ότι είναι αρκετά επικίνδυνα για την υγεία μας. Ποια είναι αυτά;

Ψητά στα κάρβουνα

Όταν τα κρέατα όπως το κοτόπουλο, το χοιρινό ή τα ψάρια μαγειρεύονται ή τηγανίζονται σε υψηλές θερμοκρασίες, σχηματίζουν ουσίες που ονομάζονται ετεροκυκλικές αμίνες (HCAs), καθώς και πολυκυκλικούς αρωματικούς υδρογονάνθρακες (PAH). Αυτές οι ενώσεις μπορούν να προκαλέσουν αλλαγές στο DNA και να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης του καρκίνου. Μία ακόμη επικίνδυνη ουσία που εμφανίζεται όταν τα τρόφιμα ψήνονται σε υψηλές θερμοκρασίες είναι το ακρυλαμίδιο, μία απ’ τις τοξικές χημικές ουσίες που εισπνέουν και οι καπνιστές.

Κόκκινο κρέας

Το κόκκινο κρέας συχνά συνδέεται με την εμφάνιση του καρκίνου και τις καρδιακές παθήσεις. Ειδικότερα, σύμφωνα με τους επιστήμονες η κατανάλωση κόκκινου κρέατος συνδέεται με τον καρκίνο του παχέος εντέρου, ενώ επειδή σε ορισμένες κατηγορίες κόκκινου κρέατος, περιέχεται αυξημένο ποσοστό κορεσμένων λιπαρών, που αυξάνουν την κακή χοληστερόλη, αυτό με τη σειρά του οδηγεί στην αύξηση του κινδύνου καρδιακών ασθενειών ή εγκεφαλικού επεισοδίου.

Επειδή δεν υπάρχουν ίνες στο κόκκινο κρέας, είναι σημαντικό να το συνοδεύεις πάντα με λαχανικά πλούσια σε θρεπτικά συστατικά. Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που κατανάλωναν περισσότερο κόκκινο κρέας παρουσίαζαν υψηλότερο κίνδυνο θανάτου, αν και αυτό θα μπορούσε απλώς να οφείλεται στο γεγονός ότι οι ίδιοι κατανάλωναν και λιγότερα λαχανικά.

Τέλος, το κόκκινο κρέας διαθέτει ακόμη θρεπτικά συστατικά όπως σίδηρο, βιταμίνη D, κάλιο και πρωτεΐνες, γι’ αυτό και σύμφωνα με το American Heart Association, καλό θα ήταν να καταναλώνουμε καλής ποιότητας κόκκινο κρέας σε μικρή ποσότητα.

© Unsplash/Sven Brandsma

Ζάχαρη

Αυτό το ήξερες ήδη, αλλά η ζάχαρη μπορεί να βλάψει την υγεία σου με πολλούς τρόπους. Όταν καταναλώνεται σε μεγάλες ποσότητες, αυξάνει τα τριγλυκερίδια, συμβάλλοντας έτσι στον κίνδυνο των καρδιακών παθήσεων. Παράλληλα, η ζάχαρη συνδέεται και με τον καρκίνο, καθώς μπορεί να βλάψει τα κύτταρα. Η ζάχαρη ακόμη τροφοδοτεί τον καρκίνο όταν αυτός εμφανιστεί, με πολλούς να αναφέρουν συχνά ότι η ζάχαρη τρέφει τα καρκινικά κύτταρα.

Επεξεργασμένες τροφές

Οι επιστήμονες που έχουν μελετήσει όσους καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες επεξεργασμένων τροφίμων, όπως nuggets κοτόπουλου, μπάρες δημητριακών και ανθρακούχα αναψυκτικά, έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι συγκεκριμένοι άνθρωποι παρουσιάζουν υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης θανατηφόρων ασθενειών. Άλλοι μελετητές συνέδεσαν τα έτοιμα φαγητά με περιπτώσεις καρκίνου και πρόωρου θανάτου.

© Unsplash/Julia Nastogadka

Αλκοόλ

Το αλκοόλ είναι κι αυτό καρκινογόνο, ενώ συνδέεται και με την αύξηση του βάρους. Μια μελέτη το 2018 διαπίστωσε ότι η κατανάλωση υπερβολικών ποσοτήτων αλκοόλ συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης όλων των ειδών καρκίνου. Την ίδια στιγμή, τα περισσότερα αλκοολούχα ποτά διαθέτουν μεγάλη ποσότητα ζάχαρης κι έτσι μπορεί να προκαλέσουν την αύξηση βάρους με την πάροδο του χρόνου. Ωστόσο, αξίζει ν’ αναφερθεί ότι σύμφωνα με αρκετές έρευνες ένα ποτήρι κρασί ή μπίρας πού και πού, συνδέεται με αρκετά οφέλη για την υγεία.

Tags from the story

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *