Τον τελευταίο καιρό η Hermès έχει αναδειχθεί σε άξιο ανταγωνιστή και μαζί με μια ομάδα άλλων οίκων μόδας, έχει εισέλθει στην αγορά εστιάζοντας σε αυτό που κάνει καλύτερα: στυλ και ποιότητα. Τα χαρακτηριστικά που μπορούν να κάνουν ένα κασκόλ Hermès τόσο πολυπόθητο είναι τα ίδια που έχουν επιτρέψει στα ρολόγια του να μετατραπούν σε πολυπόθητα κομμάτια.
Ο Philippe Delhotal, δημιουργικός διευθυντής της παραγωγής ρολογιών Hermès, γνωρίζει πόσο σημαντικό είναι να έχουμε μια πλευρική ματιά στα πράγματα, επειδή μια ευέλικτη προσέγγιση για την επίλυση ενός προβλήματος μπορεί να κάνει όλη τη διαφορά. Η Hermès άρχισε να παράγει ρολόγια το 1928 και για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα ανέθεσε σε εξωτερικούς συνεργάτες τη δημιουργία εξαρτημάτων.
Μόλις το 2006, ο γαλλικός οίκος άρχισε να παράγει αποκλειστικά τα δικά του Αυτό ήταν ένα κρίσιμο βήμα: οι απαιτητικοί συλλέκτες πρέπει να αξιολογήσουν τη συγκεκριμένη προστιθέμενη αξία της τεχνικής τεχνογνωσίας του κομματιού που θέλουν να αγοράσουν. Παρ ‘όλα αυτά, η μάρκα εξακολουθούσε να μην έχει την αίσθηση ότι είχε κερδίσει το σεβασμό των συλλεκτών. “Ψάχναμε για μεγαλύτερη αξιοπιστία και συγκεκριμένη δύναμη για να νομιμοποιήσουμε τους εαυτούς μας ως κατασκευαστές ρολογιών”, εξήγησε ο Delhotal.
Ο Hermès και ο Delhotal βασίστηκαν σε αυτό που γνωρίζουν καλύτερα για να βρουν τη συγκεκριμένη θέση τους: υψηλό σχεδιασμό. Η πρώτη επιτυχία των σχεδιαστών ήταν η ιδέα του Le Temps Suspendu ενός μοντέλου ικανού να «αναστείλει» το τικ του για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα: απλά πατήστε ένα κουμπί και το ρολόι σταματά να δείχνει τον πραγματικό χρόνο: η ώρα και τα λεπτά χέρια κινούνται γρήγορα γύρω στο μεσημέρι, ενώ αυτό του δεύτερου αρχίζει να γυρίζει προς την αντίθετη κατεύθυνση. Αυτό το διασκεδαστικό μικρό τέχνασμα που δύσκολα θα τεθεί στο διοικητικό συμβούλιο κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίας ανταλλαγής ιδεών σε έναν από τους παραδοσιακούς κατασκευαστές ρολογιών, επέτρεψε στον Hermès να κερδίσει το βραβείο Grand Prix d’Horlogerie de Geneve για το καλύτερο ανδρικό ρολόι του 2011.
Η πραγματική αναγέννηση του Hermès συνδέεται με το μοντέλο που αγόρασε ο Nico: το περήφανο και ογκώδες H08. Η γαλλική εταιρεία κυκλοφόρησε το νέο της αθλητικό ρολόι το 2021, με την ευκαιρία των Ρολογιών και των Θαυμάτων, όπου απέκτησε άμεση απήχηση. Η περίπτωση, ούτε τετράγωνη ούτε κυκλική, που συνδέεται με μια ισχυρή εμφάνιση κατάλληλη για σαφάρι επέτρεψε αμέσως στο μοντέλο να ξεχωρίσει. Τίποτα άλλο στο σύμπαν των ρολογιών δεν έμοιαζε με το H08.
Η Hermès παράγει ανδρικά μοντέλα μόνο για μια δεκαετία και ως εκ τούτου δεν μπορεί να έχει την ίδια γκάμα προϊόντων που προσφέρονται από τους περισσότερους ανταγωνιστές της. Αθλητικά ρολόγια, για παράδειγμα, είναι οι βασιλιάδες στη σημερινή αγορά, όπου κομμάτια όπως το Patek Philippe Nautilus, το Rolex Daytona και το Audemars Piguet Royal Oak κυριαρχούν. Ο Ερμής ήθελε να έχει τη δική του αθλητική εκδοχή. “Ευχόμαστε να μπορούσαμε να έχουμε την ίδια επιτυχία με τη Βασιλική Βελανιδιά”, δήλωσε ο Ντελχοτάλ με θλιβή. Το H08 σχεδιάστηκε ειδικά για να καλύψει αυτό το κενό στον κατάλογο Hermès.
Για την υλοποίηση ενός τόσο φιλόδοξου σχεδίου, η Hermès αξιοποίησε το μεγαλύτερο πλεονέκτημά της έναντι του ανταγωνισμού: το καθεστώς ενός οίκου μόδας προσανατολισμένου στο σχεδιασμό. Ένα επιπλέον εργαλείο που ένας αυστηρός κατασκευαστής ρολογιών δεν θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί. Στο παρελθόν, ο Ντελχοτάλ είχε ήδη εργαστεί στην Patek Philippe.
“Εκεί φτιάχνεις ρολόγια και τίποτα άλλο”, εξήγησε. “Αντ ‘αυτού, στο Hermès είναι πολύ διαφορετικό γιατί είναι ένας τόπος όπου η ευελιξία των επαγγελμάτων είναι ένα φυσιολογικό πράγμα και είμαστε αρκετά τυχεροί για να έχουμε 16 διαφορετικούς τύπους εμπορίου στο σπίτι. Ήταν απλώς θέμα εξαγωγής της ιδιαιτερότητάς του και συνδυασμού του σε μια νέα μορφή.”
Το H08 που ακολούθησε την κυκλοφορία του, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 72%. Στην πρόσφατη τριμηνιαία έκθεσή της, η Hermès ανακοίνωσε ότι τα ρολόγια, χάρη στη συνολική ανάπτυξη του 62%, είναι και πάλι ένα διαπρεπή προϊόν και μακράν η ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία της εταιρείας. “Σύμφωνα με τον ιστότοπο μεταπώλησης κ. Porter, η Hermès Timepieces έχει γίνει μια κορυφαία μάρκα ρολογιών πολυτελείας”, δήλωσε ο Maxim de Turckheim, ο ανώτερος αγοραστής του λιανοπωλητή. Φυσικά, η μεγαλύτερη πίστωση πηγαίνει στο H08 ότι “στην ιστοσελίδα έχει γίνει το πιο δημοφιλές ρολόι της μάρκας, πρόσθεσε.
Η επιτυχία του H08 είναι πρωτίστως μια νίκη για hermès, αλλά είναι επίσης ένα σημαντικό σημάδι μιας μικρής αλλαγής πορείας στις προτιμήσεις και τις επενδύσεις των συλλεκτών ρολογιών.
Ο σκεπτικισμός και οι προκαταλήψεις κατά των εμπορικών σημάτων μόδας ωρολογοποιίας δεν έχουν σταματήσει αυτά τα σπίτια από το να προσπαθήσουν. Τα τελευταία χρόνια, η Chanel, η Louis Vuitton και η Dolce &gabbana έχουν επενδύσει σε μεγάλο βαθμό στον τομέα, αντίστοιχα με τους J12, τους Tambour και τον πολύ περίπλοκο Δον Κάρλο. Το 2022, η Gucci παρουσίασε μια συλλογή ρολογιών με τουρνουά και σκελετικές κινήσεις που αποκαλύπτουν την υποκείμενη κίνηση για να επιδεικνύουν την αυθεντικότητα των μηχανικών. Το κοινό σημείο όλων αυτών των ρολογιών είναι να έχουν πίσω τους μια πραγματικότητα παραγωγής που έχει το θάρρος να πειραματιστεί και να αναλάβει κινδύνους αντιμετωπίζοντας την τεχνολογία και τη μηχανική ακριβείας. Μια φορά κι έναν καιρό, οι μάρκες μόδας περιορίστηκαν στην εγκατάσταση φθηνών και εύχρηστων κινήσεων χαλαζία, ενώ σήμερα έχουν σίγουρα εξελιχθεί.
Το ενδιαφέρον για το σχεδιασμό είναι η ίδια άνοιξη που τα τελευταία χρόνια έχει εκτοξεύσει cartier πίσω στην κορυφή του κόσμου των ρολογιών. Όπως μου είπε ο λιανοπωλητής Eric Ku την περασμένη άνοιξη, “Οι άνθρωποι συνειδητοποιούν τελικά ότι ο σχεδιασμός είναι εξίσου σημαντικός με τα πρόσθετα χαρακτηριστικά και την επιπλοκή των πολυδιαφημισμένων κινήσεων όταν πρόκειται για ρολόγια”.
Το H08 δεν είναι το μόνο αναδυόμενο μοντέλο Hermès. Στα φετινά Ρολόγια & Θαύματα, ο γαλλικός οίκος εγκαινίασε το Arceau Le temps Voyageur, ένα ρολόι που διαθέτει αυτό που με την πρώτη ματιά φαίνεται να είναι ένας κοινός χάρτης. Στην περίπτωση, ωστόσο, υπάρχει η αναπαράσταση ενός τοπογραφικού χάρτη ενός φανταστικού κόσμου αλόγων, που λαμβάνεται απευθείας από το σχέδιο ενός κασκόλ Hermès, όπου οι χώρες έχουν ονόματα όπως Dressage και, πιθανώς, κυβερνάται από ένα πουλάρι. Οι λάτρεις κάνουν ήδη χώρο στις συλλογές τους. «Το H08 ήταν ένας ακρογωνιαίος λίθος, ένα είδος πύλης προς τη μάρκα», καταλήγει ο Nico, «επειδή τώρα εξετάζω σοβαρά τη σημασία των νέων κυκλοφοριών τους».