Εκπαιδεύοντας τη Ρίτα με την Παναγιώτα Βλαντή

Βλαντή Παναγιώτα
© Τάκης Διαμαντόπουλος για το Men's Arena

“Αν θέλεις να αλλάξεις πρέπει να το κάνεις από μέσα, όπως προσπαθώ εγώ. Πιστεύω μπορώ να το κάνω”. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά και γνωστά έργα που εξυψώνουν την θέληση για αλλαγή του ανθρώπου, το έργο του βραβευμένου συγγραφέα Willy Russell “Εκπαιδεύοντας τη Ρίτα” παρουσιάζεται στο θέατρο Πόλη με πρωταγωνιστές τον Δάνη Κατρανίδη και την Παναγιώτα Βλαντή.

Η σκηνοθετική ματιά του Δάνη Κατρανίδη θα αγγίξει με σεβασμό το έργο παρά τη σύγχρονη μεταφορά του, μέσα από ευχάριστες νότες. Η παράσταση παρουσιάζει τη σχέση της νεαρής κομμώτριας Ρίτας από το Λίβερπουλ, που δυσαρεστημένη από την καθημερινότητα και την κοινωνική ζωή της γράφεται στο ανοιχτό πανεπιστήμιο. Ο καθηγητής Δρ. Φρανκ Μπράιαντ που θα την αναλάβει, σκέφτεται μόνο το οικονομικό του όφελος μέχρι να γνωρίσει καλύτερα τη Ρίτα και να επανεξετάσει τις απόψεις του για τη ζωή. Πρόκειται για μια ανεξάντλητη θεματολογία που αντλείται μέσα από τις ανθρώπινες σχέσεις.

Η πρωταγωνίστρια της παράστασης Π.Βλαντή μίλησε στο Men’s Arena για το έργο και για τη συνεργασία της με τον Δ.Κατρανίδη.

Πρόκειται για μια παράσταση που έχει ανέβει στο παρελθόν αρκετές φορές. Τι πιστεύεις ότι τη κάνει τόσο διαφορετική και εν τέλη διαχρονική;
Είναι ένα πολύ τρυφερό έργο για αυτό και είναι αγαπητό στο κόσμο. ‘Έχει να κάνει με δύο διαφορετικούς κόσμους. Αυτόν της πανεπιστημιακής ακαδημίας και εκείνον μιας απλής λαϊκής γυναίκας. Αυτό που το κάνει διαχρονικό και γοητευτικό είναι πως ο άνθρωπος σε οποιαδήποτε ηλικία, κοινωνική τάξη και μορφωτικό επίπεδο και αν έχει, αξίζει και δικαιούται πάντοτε μια δεύτερη ευκαιρία αρκεί να το θέλει.

Θεωρείς ότι σε μία σχέση όπως του Φρανκ και της Ρίτας οι ρόλοι μπορούν αντιστραφούν; Δηλαδή αυτός που εκπαιδεύτηκε περισσότερο είναι ο Φρανκ και όχι η Ρίτα;
Ο δάσκαλος παίρνει πάντοτε από το μαθητή. Ο Φρανκ παίρνει πολλά πράγματα από τη Ρίτα αλλά και η Ρίτα από τον μέντορα της που της ανοίγει δρόμους και ορίζοντες.
Παρά τη διαφορετικότητα, οι άνθρωποι όταν τον θέλουν και έχουν κοινούς κώδικες, ανεξαρτήτως επιπέδου, συναντιούνται.

Βρίσκεις κάποια κοινά στοιχεία της δικής σου προσωπικότητας με το ρόλο που ενσαρκώνεις;
Δεν έχω ιδιαίτερα κοινά στοιχεία με την ηρωίδα μου. Αν θα μπορούσα να βρω κάτι που να ταίριαζε θα ήταν η δίψα για μάθηση για το καινούριο ακόμα και τώρα. Είμαι μαθήτρια και νιώθω μαθήτρια.

Είναι ένας ρόλος που έχει ενσαρκωθεί από μεγάλους ηθοποιούς, όπως η Αλίκη Βουγιουκλάκη. Πώς σε κάνει να αισθάνεσαι;
Η Αλίκη ήταν και θα είναι από τις αγαπημένες μου, μεγάλωσα με τις ταινίες της. Ένα λαμπερό πλάσμα που ήταν σε όλα πρωτοπόρα. Η Αλίκη ήταν αυτή που τα έφερε πρώτη στην Ελλάδα,
τα μιούζικαλ, τις πρόζες και αργότερα τα μπουλβάρ. Δεν έχω πρόθεση να συγκριθώ μαζί της. Θα ήταν ανόητο εκ μέρους μου. Θα καταβάλω τη προσπάθεια μου να αντιμετωπίσω αυτό το κείμενο με ταπεινότητα και σεβασμό για το ίδιο το έργο και για το ανέβασμα που είχε κάνει η Αλίκη. Κατηγορούν την Αλίκη για διάφορα όμως ήταν ανάμεσα στους ηθοποιούς της γενιάς της που έφεραν τον κόσμο στο θέατρο. Μόνο και μόνο για αυτό αξίζει να κάνουμε αναφορά σε αυτούς τους ανθρώπους και να τους τιμάμε και όχι να τους κατηγορούμε.

Πώς βιώνεις τη συνεργασία σου με τον Δάνη Κατρανίδη ως συμπρωταγωνιστή και σκηνοθέτη της παράστασης;
Ο Δάνης Κατρανίδης για εμένα είναι οικογένεια, είναι μεγάλη τιμή και χαρά που συνεργάζομαι μαζί του. Έχουμε συνεργαστεί ξανά σε άλλες δύο παραστάσεις και τον θαυμάζω απεριόριστα Έχουμε μια σχέση έντονη και πολύ δυνατή. Χάρηκα πολύ όταν έμαθα ότι θα το σκηνοθετούσε.

Ο Δάνης Κατρανίδης ως καθηγητής Φρανκ, ενσαρκώνει με την απαιτούμενη απαλότητα έναν άνθρωπο κλεισμένο στις σκέψεις του και κουρασμένο από τον κόσμο.
Όλη η ύπαρξη του Φρανκ θα μπορούσε να χωρέσει στο σχόλιο που έκανε για τον πίνακα του γραφείου του, πως δεν τον έχει παρατηρήσει για δέκα χρόνια.
Η απάθεια του τον σπρώχνει σε ανικανότητα να νιώσει την ομορφιά και τον ερωτισμό σε κάθε πηγή. Επιτρέπει στο αλκοόλ να τον εξουσιάσει και εις γνώση του βαδίζει προς την καταστροφή του. Ο Φρανκ είναι το χαρακτηριστικό παράδειγμα αντιθέσεων. Διδάσκει παθιασμένη λογοτεχνία που όμως του είναι επιδερμική. Ζητά στα γραπτά των φοιτητών να φανεί η ψυχή τους, όμως τη δική του την έχει θάψει για τα καλά. Στο σημείο που η Ρίτα του διηγείται τη παράσταση του Σαίξπηρ που είδε, ο Φρανκ εξηγώντας πώς ο Macbeth είναι καταδικασμένος από τις πράξεις του, περνά στο κοινό πως μιλά εν αγνοία του για τον εαυτό του.

Η Παναγιώτα Βλαντή υποδύεται τη Ρίτα, μια νεαρή κομμώτρια από κατώτερο κοινωνικό στρώμα και με ελάχιστη μόρφωση. Είναι η ακούραστη πηγή ενέργειας επί σκηνής, γεμάτη ενθουσιασμό και φιλοδοξίες και μια απροσδόκητη επιθυμία εξέλιξης και βελτίωσης. Η Π. Βλαντή ενσαρκώνει τη Ρίτα χωρίς υπερβολές και κομπιάσματα και ελίσσεται σε ένα ρόλο που ιδίως στη πρώτη πράξη, διακατέχεται από γρήγορες αλλαγές εκφράσεων και θεμάτων που απασχολούν την ηρωίδα. Κατά τη διάρκεια του έργου η Ρίτα φανερώνει κομμάτι κομμάτι την αλλαγή που επέρχεται. Θα αφήσει το σύζυγο της, τη δουλειά της, θα αλλάξει το όνομα της και οτιδήποτε την κρατά δέσμια με τον εαυτό που θέλει να αποτινάξει από πάνω της. Χαμένη ανάμεσα
σε δύο κόσμους θα καταβάλει δύναμη να συνεχίσει, με την κορύφωση της αλλαγής να έρχεται στη δεύτερη πράξη από το νέο της ντύσιμο και την ομιλία που θέλει να υιοθετήσει. Ωστόσο αυτό
που γίνεται αντιληπτό από το κοινό, είναι πως η άλλοτε γεμάτη ζωή Ρίτα, θα χάσει μέρος του εαυτού της στη διαδικασία.

Όπως πολλά ερωτήματα γεννιούνται κατά τη διάρκεια της κοινής τους πορείας, έτσι και το φινάλε θα γραφτεί με ένα αναπάντητο ερώτημα. Η τελευταία σκηνή του έργου του Russel θα
κλείσει με μια αβεβαιότητα για την κατάληξη της Ρίτας και του Φρανκ και τι θα σημαίνει ο ένας για τον άλλο στο μέλλον. Ίσως αυτή που ταιριάζει απόλυτα.

Συντελεστές:
Απόδοση: Λίλιαν Δημητρακοπούλου
Σκηνοθεσία: Δάνης Κατρανίδης
Σκηνικά: Γιώργος Πάτσας
Συνεργάτης Σκηνογράφος: Τότα Πρίτσα
Κοστούμια: Βάσια Τζοτζοπούλου
Μουσική Επιμέλεια – Σύνθεση: Θοδωρής Ξενάκης
Φωτισμοί: Σπύρος Ζαχαρής
Φωτογραφίες: Μαριλένα Αναστασιάδου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Διονύσης Χριστόπουλος

Πρωταγωνιστούν:
Δάνης Κατρανίδης και Παναγιώτα Βλαντή

Παραγωγή:
Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη

Πληροφορίες:
Hμέρες / Ώρες Παραστάσεων:
Τετάρτη / Σάββατο / Κυριακή: 18:00
Πέμπτη: 19:00
Παρασκευή /Σαββατο: 21:00

Τοποθεσία:
Θέατρο Πόλη
Φωκαίας 4 και Αριστοτέλους 87, Πλ. Βικτωρίας

Τηλέφωνο:
211 1828900

0 replies on “Εκπαιδεύοντας τη Ρίτα με την Παναγιώτα Βλαντή”